Od kilku dni tworzę poradnik na temat poprawy pozycjonowania bloga prawniczego (i mam nadzieję, że niebawem go ukończę, bo niebezpiecznie zaczął się rozrastać … ;-)) i przyszło mi do głowy, aby napisać kilka słów na temat pozycjonowania strony WWW kancelarii prawnej.
Pozycjonowanie strony www kancelarii prawnej
O ile każdy z nas może w prosty sposób wpłynąć na lepszą pozycję bloga w wynikach wyszukiwania, o tyle ze stroną WWW jest dużo, DUŻO trudniej. Trzeba przede wszystkim znać się na programowaniu, strukturze witryn, specjalistycznych zasadach działania wyszukiwarek, itp. I – co ważne – nie wystarczy tutaj wiedza powierzchowna, potrzeba doświadczenia, aby sobie nie zaszkodzić – nie zaszkodzić witrynie.
Z tego powodu lepiej nie zabierać się za to samodzielnie, ani nie szukać najtańszych ofert.
Dzisiejsze podstawowe kryteria, którymi posługuje się Google w ocenie wartości strony WWW, są takie, jak w blogu (dynamika, czas spędzony na stronie, linki, komentarze, dzielenie się treścią, itd.) co w warunkach strony internetowej jest trudne do wygenerowania.
Trudne i w związku z tym – drogie.
Oferta w stylu “najtańsza usługa pozycjonowania” jest z gatunku tych, które obchodzić trzeba bardzo dużym łukiem. Z drugiej strony sama cena również nie jest wyznacznikiem fachowości i rzetelności usługi pozycjonowania. Ten sam amator może przecież podnieść swoją stawkę i grać rolę profesjonalisty.
Dlatego zdecydowanie warto poszukać agencji, która ma już doświadczenie i została sprawdzona.
Jak się zabrać za pozycjonowanie strony kancelaryjnej?
Jak już znajdziesz odpowiednią agencję, to na samym początku musisz wiedzieć, na jakie słowa kluczowe chcesz, aby Twoja witryna się wyświetlała.
Jakie słowa (frazy) kluczowe wybrać?
Kiedyś testowaliśmy skuteczność biznesową fraz szczególnych (np.: pozew o rozwód) ale okazało się, że nie są one dobrym rozwiązaniem (przeciwnie do bloga!) – pomimo zainteresowania ludzie nie zlecali usługi. Najlepiej działają (czyli najwięcej zysku dają) frazy ogólne i miejscowe.
Np. adwokat warszawa, czy radca prawny Kraków, albo kancelaria prawna Katowice, albo porady prawne Wrocław, itp.
Ile wybrać fraz kluczowych?
Najmniej trzy. Im więcej, tym lepiej, ale trzy to minimum. Wynika to z tego, że frazy nawzajem się wspierają. Łatwiej jest wynieść stronę WWW na szczyt wyników wyszukiwania, kiedy fraz pozycjonowanych jest wiele.
Ustal zatem wcześniej, jakie frazy Cię interesują, a potem przekaż je agencji.
Co robi agencja marketingowa
zajmująca się pozycjonowaniem?
Na samym początku agencja musi zbadać Twoją stronę, sprawdzić jej historię (czy np. nie została już kiedyś wyrzucona z wyników wyszukiwania w związku działaniem jakiegoś amatora), ustalić w jaki sposób może dodawać konieczne nowe treści, jakie linki już prowadzą do strony itp.
A więc ogólny audyt.
Następnie przystępuje do pracy. Na początku dokonuje na stronie potrzebnych korekt technicznych oraz w treści strony, a następnie zaczyna tworzyć treści dodatkowe.
Kiedyś wystarczyło wygenerować wiele linków do strony WWW, ale dziś to już tak nie działa – trzeba tworzyć meritum (dlatego czasem w sieci na pewno znajdujesz jakieś prawnicze treści, które nie mają sensu… to jest właśnie po to, aby stworzyć wrażenie dodatkowej wartościowej treści).
Jednak powoli także sens treści zaczyna nabierać znaczenia… Czyli normalny – sensowny – prawniczy artykuł jest coraz częściej niezbędny. To oczywiście podnosi koszt usługi.
W web.lex współpracujemy z jedną z (zdecydowanie) najlepszych agencji zajmujących się pozycjonowaniem stron prawniczych przy pozycjonowaniu stron WWW dla naszych klientów (Autorów blogów prawniczych) i w tym celu sami tworzymy bardzo wartościowe treści wykorzystując nasz prawniczy portal Znam Swoje Prawo. Efekty są wówczas znacznie lepsze.
Co dalej z pozycjonowaniem prawniczej strony?
Twoja strona zaczyna powoli przedzierać się na szczyt. Im wyżej, tym konkurencja jest większa, zatem wejść na samą górę jest coraz trudniej, ale … nie jest to niemożliwe. Wymaga jedynie czasu i właściwego działania.
Bywa, że na szczyt witryna kancelarii dociera tylko na jedną z wybranych do pozycjonowania fraz, a na inne jest niżej. Jest naprawdę różnie. Co więcej, pozycja strony może się zmieniać z dnia na dzień. W szczególności jeśli strona jest młoda i jeszcze się nie ugruntowała na szczycie wyników wyszukiwania.
Za każdy miesiąc agencja powinna przesłać Ci raport z pozycji strony na każdy dzień na każdą z fraz. Abyś mógł analizować jej działanie a także finansową skuteczność tego rodzaju promocji gdyż …
Czy to jest zyskowne?
SEO nie zawsze daje oczekiwany wynik finansowy.
… UWAŻAJ – nie jest tak, że istnienie na topie wyników wyszukiwania da Ci zysk!!! Bardzo często mylnie łączy się dwie sytuacje: istnienie strony w topie wyników wyszukiwania oraz tłum klientów w kancelarii.
Nic z tych rzeczy!
To, że do Twojej strony przyjdzie tłum ludzi nie oznacza, że oni będą Twoimi klientami. Oni po prostu mogą ze strony wyjść i tyle. Poszukać sobie strony, która w ich opinii budzi więcej zaufania.
Z tego powodu BARDZO ważną rzeczą jest to, abyś analizował zyskowność swojej usługi pozycjonowania. I jeśli uważasz, że nie przynosi Ci ona zysku – zrezygnuj, albo zrób na stronie jakieś zmiany.
Bardzo często jednak nie będziesz mógł zrezygnować z usługi pozycjonowania, gdyż agencje podpisują umowy okresowe. Cóż… oczywiście nie jest to dobra sytuacja dla Ciebie. Poszukaj zatem takiej agencji, która nie zwiąże Cię umową, kiedy kampania nie przynosi Ci zysku. Jest to trudne, ale możliwe – taką agencję znam.
Ile kosztuje usługa pozycjonowania?
Cena zależy od wielu czynników, z których podstawowy to konkurencja na daną frazę. Np. wypozycjonowanie strony WWW na frazę adwokat Warszawa kosztować będzie dużo więcej aniżeli ta sama usługa na frazę adwokat Szczytno.
Innym czynnikiem branym pod uwagę jest ilość fraz, jakie wybierzesz do pozycjonowania. Jak wspomniałem wcześniej, im więcej, tym lepiej, gdyż efekt można osiągnąć znacznie łatwiej. Wówczas cena jednej frazy będzie niższa.
Agencje stosują również dwa modele rozliczeń: za efekt oraz ryczał. Oczywiście cena ryczałtowa jest niższa, chociaż wymaga płacenia od samego początku. Cena pozycjonowania za efekt jest w ostatecznym rozrachunku wyższa, chociaż nie płacisz z reguły do momentu, kiedy strona nie dotrze do pierwszej dziesiątki.
Jeśli mogę Ci coś doradzić, to chociaż na pewno skłaniałbyś się do wariantu płatności za efekt, to sugeruję Ci wybór wariantu ryczałtowego. W efekcie będzie to tańsze rozwiązanie dla Ciebie.
*****
Tyle o pozycjonowaniu
… prawniczej strony WWW.
Jak wspomniałem wcześniej, dla naszych Autorów (kancelarii) bywa że współpracujemy z jedną z doświadczonych agencji – SemStar (w web.lex wspieramy kancelarie wyłącznie w zdobywaniu wielkiego świata za pomocą prawniczych blogów, więc nie zajmujemy się innymi formami promocji).
Jej wyniki czasem mnie samego zaskakują bardzo pozytywnie. Mam też kilka fajnych doświadczeń. Np. obecnie SemStar pozycjonuje stronę pewnej kancelarii adwokackiej z Warszawy – naszego zresztą blogowego klienta. Kiedy wspólnie zaczynaliśmy realizację tej usługi, właściciel kancelarii powiedział mi tak:
- Panie Rafale, stronę mojej kancelarii trzeba przebudować i ustawić na innej domenie.
- Dlaczego? – zapytałem
- Niestety ma złą historię w Google. Poprzednia agencja doprowadziła do tego, że stronę usunięto z wyników wyszukiwania, więc nie ma sensu jej pozycjonowanie w obecnym kształcie. Zresztą doradzały mi to także inne agencje.
- OK, ale na pewno przebudowa Państwa strony podniesie koszt oraz wydłuży czas oczekiwania na efekt.
- Tak, rozumiem to – powiedział właściciel kancelarii.
Z takimi informacjami “poszedłem” do SemStar i jeszcze tego samego dnia otrzymałem wiadomość, że strony nie trzeba będzie ruszać, że sytuacja nie jest taka zła, o jakiej wspominał pan mecenas.
Efekt był taki, że kancelaria nie wydała pieniędzy na darmo, pozycjonowanie zaczęło się od razu, a dzisiaj strona ta na pewną bardzo, bardzo popularną frazę zajmuje PIERWSZE miejsce w wynikach wyszukiwania!
Genialnie! 🙂 Taki jest efekt współpracy z doświadczoną agencją.
*****
PS.: Jeśli skontaktujesz się z SemStar w celu pozycjonowania Twojej strony kancelarii prawnej, wówczas na hasło web.lex otrzymasz bezpłatny audyt strony oraz pierwszy miesiąc usługi bezpłatny. A także możliwość zakończenia usługi w dowolnym momencie (czyli bez okresowej umowy w razie, gdyby pozycjonowanie nie przynosiło Ci zysku).
{ 15 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Mój dobry znajomy zajmuje się pozycjonowaniem i nawet mam drobny abonament na tą usługę u niego. Kiedy 5 lat temu zaczynaliśmy wspominał, że na efekt finalny mają wpływ w 70% linki zewnętrzne do strony a w 30% treść na stronie. Obecnie twierdzi, że te proporcje zmieniły się w stosunku 40/60 i tendencja idzie w stronę tworzenia oryginalnych, przydatnych treści. Z perspektywy lat uważam, że najlepszą inwestycją w pozycjonowanie było pisanie artykułów na blogu. Dziennie na bloga wchodzi więcej osób niż przez miesiąc(!) na stronę firmową. Pozycjonowanie lokalne ma sens, ale wrzucanie większych pieniędzy w to aby być wysoko na Polskę moim zdaniem mija się z celem.
Dziękuję Mikołaju! 🙂
Tak, ten stosunek ulega zmianie. A wiesz sam najlepiej, jak trudno jest stworzyć wartościową treść. Te 40% jest trudne. Pozostałe 60% jest proste. 🙂
Blog wins! Bez dwóch zdań.
Rafał 🙂
Pomocny artykuł Rafale. Chociaż ja przynajmniej na razie nie myślę o płaceniu za pozycjonowanie mojej strony firmowej.
A napisz jeszcze, gdzie można sprawdzić na którym miejscu “obiektywnie” znajduje się nasza strona dla danej frazy. Bo przecież nieuczciwa agencja może twierdzić, że ma świetne wyniki – jak to zweryfikować?
Asiu, Google Search Console … ale musiałbym więcej o tym napisać i dodać jakieś screeny. Może zrobię tekst na ten temat 🙂
Dobrego dnia!
Rafał 🙂
Mam 100% przekonania, że jestem na 1 stronie wyszukiwań lokalnie właśnie dzięki Twoim uwagom Rafale. Jak dotąd nie współpracuję z żadną agencją w tym zakresie. Nie opłacam też żadnych adwords itp. Nic. Wszystko pozycjonuje się “samo” być może właśnie dzięki treści. Inna sprawa, że mój Sandomierz jest nieduży. Konkurencja jednak ogromna, tak jak wszędzie. Muszę jeszcze firmową stronę graficznie zmienić, bo nie wygląda tak, jakbym chciała, ale o tym już rozmawialiśmy:).
Dzięki!
M.
Dziękuję Moniko!
Good job! 🙂
Rafał 🙂
A czy Kodeks Etyki Adwokackiej nie zabrania czasem zlecania pozycjonowania? Wydaje mi się, że adwokat może sam się pozycjonować, bo pozycjonowanie to w sumie nie reklama (o ile wyniki wyszukiwania nie będą pokazywać komunikatów typu “Inne kancelarie to przy nas amatorszczyzna” 🙂 🙂
Jednak zlecanie pozycjonowania podmiotom zewnętrznym jest jak mi się wydaje ryzykowne ze względu na postępowanie dyscyplinarne. Czy ktoś z was wie jak to jest? (nie jestem prawnikiem)
Ja na zajęciach na aplikacji odebrałam to tak – pozycjonowanie na zasadzie google adwords – nie. Pozycjonowanie organiczne – tak :). Pozycjonowanie organiczne jest kompletnie nienachalne. Strona po prostu sama wędruje coraz wyżej (przy odpowiednim pozycjonowaniu). Nie ma tych koszmarnych banerów – chociaż idąc o parę kroków dalej – nie potrafię zrozumieć reklamowania kancelarii na serwisach typu gumtree.pl :(.
Bardzo dziękuję Pani Olu za komentarz 🙂
Wielu prawników mnie pyta, co jest dozwolone a co nie jest. Ja sam zazwyczaj nie zabieram głosu, bo musiałbym interpretować zapisy etyki. A jednak bardziej do tego przygotowani są sami prawnicy a nie ja. Więc zostawiam to mądrzejszym.
Bez wątpienia jednak stosowanie naturalnych metod pozwalających na widoczność w wyszukiwarkach nie jest zabronione i nigdy takie nie było. Idealnie sprawdza się tutaj właśnie prawniczy blog, który ma łatwość pozycjonowania się w przeciwieństwie do innych form promocji kancelarii. Mówiłem o tym wiele, np. tutaj>> https://pamietnikadwokata.pl/blog-prawniczy-i-jego-ponadczasowosc/
Serdecznie pozdrawiam Pani Olu!
Rafał 🙂
Łatwo konkurencyjność i opłacalność fraz można sprawdzić w google adwords czy wpisując w google frazę i pod wynikami mamy zbliżone frazy, do tego oczywiście analiza konkurencji. Wtedy unikniemy wciskania nam fraz które nie konwertują / dają mały ruch /.
Dziękuję! Tak jest 🙂
Jakieś 12 lat temu, jak strony Kancelarii raczkowały, bez problemu samodzielnie umieściłem moją kancelarie w top3 w 10 słowach kluczowych. Przez 5 osiadłem na laurach i wszystko spadło na łeb. Konkurencja ruszyła do boju, a ja nie mam czasu na pisanie i pozycjonowanie. Z drugiej strony techniki pozycjonowania bardzo się zmieniły.
Powoli przymierzam się do zlecenia takiej usługi – ale tu jest odwieczny problem. Komu zlecić, żeby się nie naciąć, jak weryfikować wykonane prace…
Panie Mecenasie, dziękuję Panu za komentarz 🙂
Och … 12 lat temu wszystko wyglądało kompletnie inaczej. Wtedy wystarczyło założyć blog i była pewność, że będzie szybko piął się w górę. Była mała konkurencja w sieci. I tylko nieliczni prawnicy widzieli przyszłość taką, jaka właśnie teraz nadeszła. Zatem z pewnością skorzystał Pan na tamtych decyzjach i dzięki temu zapewnił Pan sobie względny spokój na kolejne lata.
Jestem przekonany, że dziś także jest to możliwe, tylko trzeba wydać na to więcej pieniędzy – konkurencja jest duża, a i techniki pozycjonowania (jak Pan wspomniał) są inne i bardziej skomplikowane.
Z drugiej strony, na co zwracam szczególnie uwagę, w dobie rozwoju tzw .kontent marketingu”, gdzie treści jest całe mnóstwo, a także kiedy wydatki na reklamę pną się w górę, zapominamy o podstawach swoich biznesów. Kulturze organizacyjnej, relacji, tradycyjnych metodach promocji, itd. Z reguły są to działania, które nie wymagają nakładów finansowych, a dają większą stabilizację [więcej o tym w kursie: http://malawielkakancelaria.pl ].
Kończąc tą przydługawą odpowiedź życzę Panu powodzenia i wszystkiego dobrego!
Rafał 🙂
Brawo. Zgadzam się z treścią artykułu, ale nie w 100%. Uważam, że frazy szczególne mają duży potencjał. Załóżmy, że mam sklep z odzieżą sportową i mam dużo bawełnianych podkoszulek z nadrukiem. Osobiście bardziej mi zależy na kliencie zdecydowanym, który wpisze w wyszukiwarkę frazę „bawełniane podkoszulki z nadrukiem warszawa” niż „sklep odzieżowy warszawa”. Oczywiście druga fraza na pewno jest częściej wpisywana przez potencjalnych klientów i jak najbardziej powinno się na nią pozycjonować. Nie jesteśmy w stanie sprawdzić jaki % osób wpisujących pierwszą i drugą frazę zostanie naszym klientem – możemy przypuszczać.
Dziękuję Pani Marto za komentarz 🙂
Pani Marto, ma Pani rację, ale w naszej branży ta strategia nie działa. Testowaliśmy frazy szczegółowe i nic to nie daje. Wiem, że to dziwne jest – dla mnie też. Ale dopiero zrobienie testu daje wiarygodny wynik.
Serdeczności!
Rafał 🙂