Rafał Chmielewski

Jestem prawniczym blogerem od 2008 roku. Od 2009 roku prowadzę blog o e-marketingu prawniczym. Od tego czasu też kieruję web.lex - firmą konsultingową wdrażającą najlepsze na świecie blogi prawnicze w Polsce i za granicą.
[Więcej >>>]

Jak zacząć pisanie bloga prawniczego

Rafał Chmielewski21 września 20174 komentarze

W zasadzie nie jest to jakieś skomplikowane. Samo techniczne wprowadzanie postów w blogu prawniczym jest banalnie łatwe. Jeśli znasz edytor Word to bez najmniejszego trudu poradzisz sobie z tym zadaniem. No… może linkowanie będzie dla Ciebie pewnym sekretem, albo wstawianie obrazków … ale reszta to betka.

Jednak nie tutaj jest pies pogrzebany. Pogrzebany jest gdzie indziej. Gdzie?

W ustaleniu strategii.

Po tym jak zrozumiesz, jak działa blog prawniczy i podejmiesz decyzję, że chcesz w ten sposób promować swoją kancelarię, musisz się zastanowić:

  • o czym ten blog będzie, lub
  • dla kogo ten blog będzie.

Oba pytania musisz sobie zadać, aby wiedzieć, co dalej.

Jeśli chcesz pisać O CZYMŚ, to będzie to jakiś przedmiot, gałąź prawa, albo jakiś jej wycinek. Ja kiedyś prowadziłem blog podatkowy, ale tak naprawdę dotyczył on podatków dochodowych PIT w ich drobnym wycinku – podatków z pracy za granicą. Wąska tematyka – bardzo sensowna. Miałem dziennie setki czytelników i całkiem dobre dochody ze sprzedaży poradników i szkoleń.

Jeśli zaś chcesz pisać DO KOGOŚ, to będzie to blog podmiotowy, skierowany do jakiejś grupy osób, branży, itp. Te blogi często nie mają ścisłego związku z jakimś wąskim przedmiotem prawa – z reguły dotyczą wielu gałęzi. Np. blog dla sklepikarzy będzie dotyczył oczywiście umów sprzedaży, reklamacji, zatrudniania, podatków, działalności gospodarczej, odpadów, umów dzierżawy, dostawy, itp.

Oczywiście możesz wybrać także tematykę zazębiającą obie te kategorie. Czyli będzie to blog prawniczy O CZYMŚ i jednocześnie DO KOGOŚ. Przykładem takiego bloga może być blog rozwodowy dla kadry zarządzającej. Rozwód do przedmiot – kadra zarządzająca to podmiot.

Zanim zatem zaczniesz prowadzić swojego bloga musisz dobrze się zastanowić, o czym, czy do kogo, chcesz pisać. Podjęcie konkretnej decyzji pozwoli Ci na oszczędność czasu, ale przede wszystkim na zrozumienie, co powinieneś w blogu poruszać, a jakie tematy w ogóle omijać z daleka. Dobrze sprecyzowany blog również lepiej się pozycjonuje w Google, a zatem masz znacznie większe szanse na klientów ze swojego bloga.

Kiedy ustalisz już tematykę bloga to w zasadzie została tylko praca nad stworzeniem samego bloga. O tym co dalej napisałem w Pamiętniku Adwokata >> Natomiast zapewne przez jakiś czas będziesz się zastanawiał, jaką tematykę w ogóle wybrać: podmiotową, przedmiotową, czy mieszaną. Jest kilka kryteriów, którymi warto się kierować. Szerzej o tym napisałem również w Pamiętniku Adwokata, ale przede wszystkim weź pod uwagę to, co lubisz robić, co sprawia Ci przyjemność, co mógłbyś robić nawet jeśliby Ci nie płacili. Jeśli czujesz jakąś więź emocjonalną z jakimś tematem to jest to dobry kierunek.

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Lech 22 września, 2017 o 10:18

To spadki, czy rozwód? 🙂

Odpowiedz

Rafał Chmielewski 23 września, 2017 o 19:29

HAHAHA 🙂

Dzięki Leszku za spostrzegawczość! 🙂

Rafał 🙂

Odpowiedz

Maria 31 marca, 2018 o 19:36

Wpisy w blogu nie powinny być zbyt długie. Z mojej praktyki czytania blogów to maksymalnie na pięć minut czytania. Później albo przeskakuję co drugi akapit, albo w ogóle zamykam stronę.

Odpowiedz

Pisanie 27 listopada, 2018 o 19:09

Warto też spojrzeć na najczęściej wyszukiwane w Google terminy

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: