Rafał Chmielewski

Jestem prawniczym blogerem od 2008 roku. Od 2009 roku prowadzę blog o e-marketingu prawniczym. Od tego czasu też kieruję web.lex - firmą konsultingową wdrażającą najlepsze na świecie blogi prawnicze w Polsce i za granicą.
[Więcej >>>]

Jak trwale rozwijać kancelarię prawną

Rafał Chmielewski11 czerwca 2016Komentarze (0)

Jakiś czas temu napisałem krótkiego ebooka o tym, jak promować kancelarię prawną w małym mieście. Zawarłem w nim wiele, wiele różnorakich metod promocji, od oczywistych po bardziej wydumane – od prostych po skomplikowane. Wszystko na bazie doświadczeń moich własnych oraz rozmów z setkami prawników w całej Polsce i za granicą. Tego ebooka znajdziesz w moim blogu tutaj >>

Jednak aby skutecznie rozwijać przedsiębiorstwo, jakim jest kancelaria prawna, nie wystarczy jedynie promocja. Potrzeba czegoś więcej. Czego? Choćby właściwego i zmotywowanego zespołu, odpowiednich usług, świetnej obsługi klienta, dobrego zdrowia, dobrej sprzedaży, mądrej delegacji, tworzenia sieci kontaktów, itd. Kancelaria prawna to organizm, w którym wszystkie organy wewnętrzne powinny być zdrowe, aby wspomagać jego rozwój jako całości.

Uporządkowanie całego organizmu w odpowiedni sposób nie jest proste. Jest trudne i jest w zasadzie pracą bez końca. Stale jest przecież coś do poprawy i udoskonalania. Nad każdym aspektem działalności kancelarii można dywagować bez końca. Ale przede wszystkim ważne jest to abyś wiedział, co i jak powinno działać i jaki jest kierunek zmian w Twojej kancelarii.

Jak się tego dowiedzieć?

Powiem Ci skąd ja czerpię wiedzę i doświadczenie w odniesieniu do działalności web.lex: stale uczęszczam na bardzo dobre – unikalne szkolenia biznesowe. Szkolenia, które są drogie, ale które dają moc i pomagają rozwijać skrzydła. Takich szkoleń mam za sobą dziesiątki.

Ale jedno z nich jest tak wyjątkowe, że chciałbym Ci je polecić i dlatego w ogóle o tym piszę. Jest to Program Rozwoju organizowany przez wybitnego konsultanta biznesowego Pawła Królaka.

Pawła znam od kilku lat – zapraszałem go bowiem na szkolenia dla naszych kancelarii prawnych – naszych klientów. Paweł ma nie tylko wybitną wiedzę i doświadczenie biznesowe, ale także idealny precyzyjny umysł. Z jego porad korzystają oczywiście też prawnicy.

Program Rozwoju to 12 lekcji w formie CD plus książeczka z zadaniami do wykonania. Każda z lekcji przychodzi do Ciebie na początku każdego miesiąca. Zanim otrzymasz kolejną lekcję, masz czas na wdrożenie wskazówek z poprzedniej płyty. W każdej lekcji Paweł omawia inny aspekt działalności przedsiębiorstwa.

Sam jestem subskrybentem tego szkolenia – obecnie jestem na lekcji nr 8. Czyli korzystam z tego programu już od 8 miesięcy. Czy było warto?

Posłuchaj tej krótkiej historii…

Na początku pytanie: czy wiesz, co jest najważniejszą rzeczą w rozwoju każdej firmy i także kancelarii?

Być może pomyślisz, że powiem iż jest to prawniczy blog! HAHA 🙂 Nie! Chociaż na pewno, NA PEWNO blog może stanowić istotną pomoc w promocji Twojej kancelarii.

Jednak źrodłem sukcesu nie jest blog tylko – uważaj – OBSŁUGA KLIENTA.

Obsługa klienta jest to kompletnie niedoceniany element działalności prawniczej. Zresztą nie tylko prawniczej – większość firm – małych i dużych – nie dostrzega tego źrodła powodzenia albo porażki. A te, ktore o tym wiedzą, rozwijają się bardzo. BARDZO.

Przykład: Zappos – najlepszy na świecie przykład gigantycznego rozwoju przy najlepszej na świecie obsłudze klienta.

Pytanie tylko jest takie: co to znaczy OBSŁUGA KLIENTA? Jak idealnie obsługiwać klienta kancelarii prawnej?

Czy to znaczy – aby robić wszystko, co chce?

NIE

Czy to znaczy – aby być uśmiechniętym i wiecznie zadowolonym?

NIE

Czy to znaczy – aby mieć kancelarię w najlepszej lokalizacji?

NIE

Czy to znaczy – aby mieć stronę WWW za 100 tys. pln?

NIE!

Więc jaka jest najlepsza obsługa klienta?

Wiesz co? Ja sam do obsługi klienta przywiązuję w web.lex OGROMNĄ wagę. Dzięki temu web.lex rozwija się bez żadnej reklamy. Zero. Tylko blog i polecenia. Dlatego, że obsługę klienta mamy na naprawdę wysokim poziomie, co potwierdzają liczne opinie naszych kancelarii, z ktorymi współpracujemy, a jest ich przecież blisko 150. Dość dużo.

Jednak nigdy bym nie pomyślał o jednym drobnym, ale mającym ogromne znaczenie aspekcie obsługi klienta, który zmienia w tej sferze działania kancelarii wszystko – to dopiero pomógł mi zrozumieć właśnie Paweł Królak. Tym aspektem, drobiazgiem w zasadzie, jest… CZAS.

Czas jest jedynym dobrem, którego nikt nigdy nie będzie miał w nadmiarze. Czas jest aktywem, które jest dane po równo każdemu z nas. Czas jest dzisiaj tym, co szanujemy najbardziej, nawet sobie z tego nie zdając sprawy.

Wiesz dlaczego Uber zdobywa świat i staje się globalną potęgą? Bo oszczędza czas. Oszczędza czas klientów i przewoźników. Dlatego staje się większy i większy. Wiesz dlaczego lokalizacja sklepu ma znaczenie? Bo oszczędza czas ludzi, którzy są potencjalnymi klientami, dzięki czemu nie muszą jechać do niego nie wiem jak daleko, tylko mają go na głównej ulicy, pod nosem.

W większości przypadków chodzi o CZAS…

To jest sednem obsługi klienta. Kiedy to zrozumiałem, przestałem wydawać pieniądze na prezenty dla klientów, przestałem tracić czas na tak zwane dopieszczanie, ale skupiłem się na systemowej poprawie oszczędzania czasu naszych klientów i przeszkoliłem w tym celu zespół web.lex’a.

Ile taka wskazówka, że przede wszystkim należy oszczędzać czas klienta może kosztować przedsiębiorcę? Ile może kosztować kancelarię prawną? Bardzo dużo. A to jest tylko jedno zdanie. Tylko jedno małe zdanie, za które warto dać milion. A takich “drobnych” zdań Paweł ma swoich zasobach wiele, bardzo wiele.

Ideę oszczędzania czasu klienta usłyszałem po raz pierwszy podczas pierwszej lekcji Programu Rozwoju. Jak tylko doszła do mnie wartość tego, co usłyszałem, od razu wiedziałem, że inwestycja jest bezcenna. Że zwróci mi się wielokrotnie. Tym bardziej, że jej koszt – uwaga – jest bardzo mały.

Kiedy usłyszałem o Programie rozwoju od Pawła, spodziewałem się kwoty około 500 pln za lekcję. Ta cena jest odpowiednia, ale jednak dość wysoka, jak zapewne sam mi przyznasz. Wydać co miesiąc 500 pln nie jest kwotą nieistotną. Ale Paweł mi powiedział tak:

  • Program Rozwoju będzie kosztował 97 netto.
  • Co? – zapytałem z niedowierzaniem – w takim razie to jakiś shit…
  • Nie Rafale – odparł – nie zamierzam na tym zarobić. W zasadzie to jest koszt produkcji płyty i książeczki, która będzie do niej dołączona, z zadaniami do wykonania. Celem Programu Rozwoju jest to, aby więcej przedsiębiorców dowiadywało się o mojej firmie i o wartości, jaką mogę im dać. 

Cóż, znając Pawła, ma to sens. Obecnie jednak cena Programu Rozwoju jest wyższa i wynosi 147 pln netto. Co i tak jest dość niską ceną… Mam nadzieję, że jednak nie wzrośnie…

Wiesz co? Fajnie by było, gdybyś i Ty skorzystał z tego kursu. Wiem, że korzystają też z niego inni prawnicy i inne kancelarie. Jestem przekonany, że tak samo jak mnie i setkom innych przedsiębiorców, także i Tobie przyniesie on więcej pieniędzy, bezpieczeństwa i spokoju.

Poczytaj o szczegółach więcej tutaj >>

********

UPDATE: mam świetną wiadomość, ponieważ mam kod rabatowy, który obniża cenę Programu Rozwoju do pierwotnej kwoty 97 pln netto. Kod brzmi: 0010MPJMP4

Jest aktywny TYLKO do 16 czerwca 2017 roku. 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: